miercuri, 3 februarie 2010

Sinuciderea televiziunilor


Ați auzit de Spike și Guess Who ? Unii dintre voi da, alții aud pentru prima dată numele astea două. Important este că au auzit de ei cel puțin un milion de români care le-au vizionat videoclipul pe Youtube. Băieții ăștia cântă hip-hop, adică nimic senzațional, n-au câte patru ochi și nu levitează. După toate aparențele dar mai ales după toate așteptările românești, cei doi ar trebui să nu existe pe piață. Să dispară undeva în anonimat încă înainte să răzbească, așa cum se întâmplă cu alte câteva sute de artiști și wanna be hip-hop din România.

Și totuși, Spike și Guess Who? au plecat asistați de Jandarmerie la Vatra Dornei. O zi mai târziu, câteva sute de puștani din Plopeni (!) interpretau la unison piesele celor doi, în cor, de parcă discografia Spike și Guess Who? Ar fi făcut parte din programa de liceu !
Se întâmplă în Romania, cu doi hip-hopperi NEDIFUZATI multă vreme de niciun post de radio, pe motiv că nu sună comform cu ce vrea piața. La Radio Zu li s-a explicat că nu vor intra în playlist-ul postului pe motiv că ”nu sunt suficient de zu” !

Apoi, au explodat pe internet. Downloadați, recomandați și căutați pe ”www„, cei doi înregistrează acum un succes pe care, sincer, nici măcar ei nu-l sperau. Videoclipul cu pionieri a apărut târziu și tardiv pe posturile TV, ca o recunoaștere forțată. Dacă un milion de români vizionează pe Youtube o melodie nedifuzată de radiouri și televiziuni, înseamnă că media românească are o problemă... Și mai înseamnă că și radiourile, dar mai ales televiziunile sunt în rahat până la gât. Propriul rahat...

Spike și Guess Who? reprezintă un produs promovat exclusiv pe Internet. Fără posturi de radio, fără televiziuni muzicale, fără conferințe de presă pompoase, cei doi și-au câștigat popularitatea (uriașă, credeți-mă !) făcându-se cunoscuți doar în virtual. Acolo unde generația tânără își exercită opțiunile cu adevărat ! Acolo unde un click nu poate fi interpretat, nuanțat și răstălmăcit. Profesioniștii din radio, plătiți să ȘTIE ce vrea publicul, dorm în ghete. Habar n-au pe ce lume sunt, deși se cred ”mafaldele” show-bizului.. Și asta le va închide încet dar sigur, prăvălia...

Conţinutul programelor TV denotă disperarea înecatului. Invitaţi de cea mai joasă speţă, oameni dezechilibraţi mintal în lumina reflectoarelor, numai pentru a capta atenţia plebei. Punctul de rating este acum plătit cu o sumă ridicolă. Reclama se mută pe net, unde e mai ieftină, si unde sunt tot mai mulţi consumatori. Televiziunile se scufundă, şi pe termen lung se vor sinucide, tocmai din dorinţa de a ieşi mai repede la mal. În casele românilor, televizoarele sunt monopolizate de părinţi și bunici, pentru ştiri cretine, Acces Direct sau Happy Hour. Noaptea ne mutăm pe OTV. Puştanii se mută pe Internet, unde îşi aleg conţinutul, şi pierd astfel automatismul de a pune mâna pe telecomandă. O generație întreagă alege să nu mai crească la televizor, ci în fața monitorului. În timp, obișnuința de a porni televizorul pentru știri va dispărea, și odată cu ea, încet-încet, toate automatismele legate de televiziune. Puștanii de azi se pișă pe ce văd la televizor. Noua lor televiziune este Youtube, unde aleg ce să vadă, în timp ce la televizor performează Nikita. Sunt o generație întreagă ! Peste niște ani, nu foarte mulți, adolescenții de azi vor fi publicul vizat de reclamă. Consumatorii și plătitorii de facturi, deci automat, țintele spoturilor publicitare. Numai că ”țintele” habar n-o să aibă cine e Esca. N-o să-i intereseze, și dacă îi va întreba cineva, în cel mai bun caz o să dea un search pe Google. Publicitatea la televiziune va fi văzută de pensionari cu trei lei în cont, deci neinteresanți pentru clienții televiziunilor. Prețul reclamei va fi tot mai mic, până când stațiile n-o să-și mai permită să achite facturi, salarii sau programe. Pe cei care ar fi trebuit să le facă audiențe îi va durea în cur. Ei își vor face cumpărăturile online și vor accesa programe interactive pe Internet. Pe vechiul televizor se va așeza praful. Și un mileu vechi de la bunica, de când croșeta noaptea târziu, cu ochii zgâiți la Dan Diaconescu...

[publicat parțial în Oblique Magazin]
Share On Facebook !

38 de comentarii:

  1. Ce dor mi-era de gura asta spurcata a ta! Esti unul dintre putinii care chiar au coaie si spun lucrurilor pe nume. Pacat ca in mass media, mai ales in zona de showbiz, nimeni nu se incumeta sa dea drumul unui nebun ca tine pe sticla si nimeni n-are tupeu se le dea un sut in cur unor patzachine ca Loredana - diva imbalsamata a Media Pro-ului si lui Banica Jr. - un Elvis penibil intr-o lume in care nici macar japonezii nu il mai imita pe Rege de prin anii '70 incoa'.
    Bre, tre' sa facem un sindicat sau mai bine o revolutie! Numa' sa nu fii singurul care are tupeu' sa iasa in Piata si sa urle ca apucatul. Se mai baga cineva?

    RăspundețiȘtergere
  2. Frumos articol, bine scris, ai coaie. Eu sunt de parere ca nu doar pustanii de azi, targetatii reclamelor de maine, au dat cu sutul televizorului. Eu si destui cunoscuti de-ai mei, oameni in jurul varstei de 30 de ani, deschidem tv-ul doar pentru un meci de Champions League sau de curiozitate cand are loc un vot sau un atac terorist. Si asta in conditiile in care pana pe la 26 de ani nu am ratat niciun jurnal de stiri de seara

    RăspundețiȘtergere
  3. Așa este. Exemplele tale sunt singurele argumente pentru care mai merită să deschizi televizorul. Și totuși, managementul aplicat în toate televiziunile este dependent de sordid. Dacă nu sunt poale în cap, demenți și curve în prime-time, nu se înregistrează audiență ! Cred că asta spune multe despre marea majoritate a românilor...

    RăspundețiȘtergere
  4. Pacat ca n-au coaie si aia care stau cu cururile lor grase prin parlament si care ar putea sa dea o lege audiovizualului care sa impuna chiar si televiziunilor comerciale sa mai perieze putin ceea ce vedem la tv. Stiu ca asta aduce putin a cenzura si ar creea impresia ca revenim la sistemul comunist, dar la cit de imbecili sunt romanii, asa cum Ceausesc ne-a scolit cu forta asa ar trebui sa se faca si acum. Altfel nu merge. Si in alta ordine de idei, scuzele cretine ale marilor oameni de televiziune ca n-au incotro si dau alde Nikite si mai stiu eu ce manelisti, desi ei ar face doar emisiuni despre Kant, Kafka etc. este pentru ca "asa vrea publicul inactiv" care sta cel mai mult in fata tv. Pai sunt convinsa ca daca ar face alt gen de emisiuni, publicul ala inactiv care se uita la tv se va uita in continuare pentru ca saracii nu-si permit sa faca altceva. Nimeni cu un card baban nu sta in fata tv-ului ca vai ce frumos e!!!! Asa ca s-o mai lase moarta. Ca macane!

    RăspundețiȘtergere
  5. Eh...vor mai avea putin timp cu evenimentele sportive pana se vor transmite si la noi pe net sau la cinema...

    ...In Spania au transmis in 2 cinematografe ultimul derby Real-Barca si a fost plin si pe scarile din sala...

    RăspundețiȘtergere
  6. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  7. Heh.. ai reuşit să mă descrii perfect prin fraza "Puştanii se mută pe internet, unde îşi aleg conţinutul" chiar dacă nu sunt puştan.. eu nici nu am televizor în cameră. Mă consider mai curat mai fresh decât cei care pierd ore preţioase din viaţă stând cu ochii pe Acces Direct, Răi da' Buni, Otv etc..

    RăspundețiȘtergere
  8. doamne ca bine le zici..mi.as fi dorit enorm de mult sa aud la radio melodii de ale lor..eu una ii apreciez mult..cred ca nu e melodie sa nu o stiu multi mi.au spus ca am inebunit...respect :x

    RăspundețiȘtergere
  9. Am stat si am citit cu zambetul pe buze post-ul tau, mirific, mirabolant, si nu glumesc. Ai dreptate 100%, televiziunile din Romania promoveaza doar prostia, crimele, pornografia si alte penalitati care prind la tarani, cei care si-au bagat de curand digi/rds si alte prostii la pretul cel mai ieftin si prind decat cateva canale romanesti.
    Cei de la radio au inceput sa le-o ia pe urme, difuzeaza aceleasi 10-15 melodii de 50 de ori pe zi, 10 ore de reclame si gata ziua.

    Idioti peste idioti.
    P.S. In momentul cand am vazut videoclipul Scandal de la Spike era abia la 1000 de vizualizari pe youtube, de atunci l-am mai vazut de vreo 50 de ori :)

    RăspundețiȘtergere
  10. FUCK!!! nu am mai citit un post asa de pun de foarte mult timp :) da-mi voie sa te felicit pentru asta

    RăspundețiȘtergere
  11. Merci. Nu știu însă dacă este post-ul atât de bun,cât realitatea atât de sumbră...

    RăspundețiȘtergere
  12. Shti ce este culmea? Ca exista canal care difuzeaza manele ... Taraf .. sau cum se cheama ... deci .. nasol rau !

    RăspundețiȘtergere
  13. Nu mi se pare nasol că există Taraf. Mi se pare nasol că face audiență ! Și mi se pare și mai nasol că ce vezi pe Taraf, se difuzează de Revelion, în prime-time și când ți-e lumea mai dragă pe restul posturilor comerciale ! Asta bmi se pare chiar grețos...

    RăspundețiȘtergere
  14. ^ Si culmea, alde Taraf, Party si Etno TV sunt cele mai urmarite posturi tv de muzica. (ma rog, daca poate fi numita muzica) :| Si sunt la maaaare distanta de MTV/Kiss/UTV/Music Channel

    RăspundețiȘtergere
  15. Păi asta arată nivelul real al românilor. Majoritatea dictează, știi tu... Îmi spuneau niște prieteni că sunt prea brutal pe blog cu românii, în primele articole. Eu cred că sunt prea blând...

    RăspundețiȘtergere
  16. Ultimul paragraf din articol mi se pare atat de adevarat... pentru starea televiziunii din Romania. Multi casca gura la emisiuni de joasa speta iar unii tineri au redus mult timpul petrecut la tv pentru ca au simtit ca nu mai au ce vedea.
    Stau pe net, dar nu trebuie sa abuzeze nici de activitatea asta!

    RăspundețiȘtergere
  17. @tibi: "microclimat informational"...ai spus foarte bine pe monden.info. Cea mai succinta si in acelasi timp completa definitie pentru ce se intampla in prezent, dar mai ales se va intampla in viitor cu consumatorii. Internetul ne ofera posibilitatea asta, sa alegem EXACT ce vrem, si sa eliminam restul. Televiziunile se exclud singurele din "meniu"...

    RăspundețiȘtergere
  18. mersi liviu, e clar ca ai spus ceea ce trebuia.e foarte trist ceea ce se intampla in general in tara asta.pacat ca au murit unii oameni tocmai pentru ca noi sa o ducem mai bine, sa avem libertate. dar ce facem cu libertatea asta?!suntem atat de SALBATICI si ne batem joc de tot ce avem la indemana, inclusiv de aceaste modalitate de educare cum este televiziunea.in ziua de astazi totul se masoara in bani, si nimic altceva nu mai conteaza.daca vizionezi un jurnal de stiri de la cap la coada, ai toate sansele sa suferi un soc, noaptea sa ai vise de groaza.nu conteaza ca e vorba de minori ucisi sau mai stiu eu ce, ei sunt acolo cu microfonul in sufletul celor care sufera, intrebandu-i parca in bataie de joc : "ce simtiti?".pacat...pe de alta parte , cei care au totusi ceva in cap, pot alege.si sa dea dumnezeu sa se ajunga la ce spuneai tu mai devreme,anume sa alegem cu totii on-line-ul si cu siguranta lucrurile se vor mai schimba.in privinta muzicii si a noutatilor legate de ea, am ales MONDEN INFO de ceva vreme si mi-e tare bine.e o alternativa fara scandal si de multe ori cu calitate. cu totii trebuie sa gasim alternativa si sa nu lasam ca dobitocii astia sa ne bage pe gat laturile lor. sa si le bea cu sefii si cu publicul lor de doi bani.hai scuze de intinsoare, m-am descarcat.mai vorbim.keep going!

    RăspundețiȘtergere
  19. Este adevărat că o mare parte a publicului este deja sau se va muta pe net. Cred, însă, că televiziunea nu are un viitor atât de negru din două motive.

    Nr.1 evoluează și ea odată cu restul lumii și insistă acolo unde ceilalți nu pot ajunge. Azi HD, manie 3D. ESPN din Statele Unive va fi primul canal 3D. Lansarea - iunie 2010. Pentru început vor transmite meciuri de fotbal de la Campionatul Mondial de anul acesta.

    Nr.2 Vor exiasta întotdeauna oameni suficient de lenesi să-și caute singuri contentul. Telecomanda, canapeaua, berea... Eu lucrez de 20 de ani la știri și pot reproduce aici una dintre regulile profesiei - nu pune omul să facă socoteli. Nu spui niciodată - X a facut 2 ani de detentie pentru coruptie, 3 pentru luare de mita si 6 pentru ucidere din culpa. Spui ca a facut 11 ani de pușcărie.

    Si mai e ceva... e posibil ca in scurt timp televiziunile sa treaca cu arme si bagaje pe net... sau cum s-o numi el peste 20 de ani.

    RăspundețiȘtergere
  20. Televiziunile sunt in pragul falimentului, asta e marea problema. Din cauza asta, s-au aruncat toate pe reteta financiara a OTV-ului: ieftin și mult. În România, asta funcționează acum. Din pacate, ce vedem pe sticla este si expresia natiunii: suntem un popor de tip OTV... Pentru că - vrem, nu vrem - majoritatea decide. Foarte frumos că ai amintit de Revoluție ! Ca să putem noi intra în direct la Dan Diaconescu, să o salutăm pe Magda Ciumac, acum vreo douăzeci de ani au murit niște ”fraieri”... Nu e păcat de Dumnezeu că suntem atât de cretini ?!

    RăspundețiȘtergere
  21. @Radu: Hop cu interviu, hop sa profitam ...Are Liviu perfecta dreptate, dar eu as vrea sa completez ca si pe online incep sa se inmulteasca site-urile/blogurile care nu au nici un fel de motiv sa existe. Dar nu intru in detalii.

    RăspundețiȘtergere
  22. @Valy: Nu au nevoie de un motiv să existe. Există pur și simplu, prin cei care le consumă. Unele. Altele, sunt doar o formă de exhibiționism pentru autori, și nici nu are importanță dacă sunt urmărite. Ideea e că poți să filtrezi conținutul. Fiecare după posibilități, înclinații sau preferințe, găsește ce caută pe Internet. Oamenii învață meserii pe internet. Cum crezi că au apărut graficienii români ? Învățând în facultate pascal ?! Și ei au accesat probabil milioane de site-uri cu rahaturi, dar când au avut nevoie, au învățat After Effects și Photoshop. Tot de pe net. Oameni care au acum o meserie, care le plătește facturile, și pe care nu ar fi avut-o fără Internet. Ar fi fost prea scumpă... Scump să înveți o meserie ?! Nu sună stupid ?!!!

    RăspundețiȘtergere
  23. ^ Cat imi place cum le zici. Pacat ca nu sunt mai multi ca tine, sigur am fi ajuns undeva...

    RăspundețiȘtergere
  24. Rahatul este un aliment dulce care vine din câte stiu eu din Turcia. Televiziunile se scalda in CĂCAT... in căcatul pe care tot îl promovează de ani de zile... viitorul lor nu sună bine deloc, iar eu nu pot decât să mă bucur :D

    RăspundețiȘtergere
  25. @Liviu Stanciu: ma bucur ca ti-a placut expresia "microclimat informational", cred ca este sugestiva si am vrut s-o postez si aici dar mi-a venit in minte de-abia dupa ce trimisesem comentariul pe acest blog.

    RăspundețiȘtergere
  26. Sall Liviu,
    Super tare articolul tau. Am batut si eu campii pe subiect in cateva articole.
    Bafta in ce faci tu

    RăspundețiȘtergere
  27. Radio ZU, mi-l promoveaza si ridica la rangul de zeu pe "Badea" Bitza, care canta hip-hop cu holograf!

    RăspundețiȘtergere
  28. Să știi că nu Bitza e cel mai rău produs promovat de ZU... Faptul că a cântat în Ro-Mania nu-l descalifică artistic... Altele sunt relele mainstream-ului...

    RăspundețiȘtergere
  29. cool articolul.

    nu inteleg comentariul cu Loredana. e adevarat ca a fost arestata de protv, dar tipa este un performer live desavarsit.

    iar pe albumul nou sunt cateva cantece cool de tot: pleading, you, limerence

    RăspundețiȘtergere
  30. E păcat că nu realizează lucrul acesta şi oamenii din conducere. Generaţia mea.. cei care sunt acum în facultate, nu prea mai deschid televizorul, radio.. de cele mai multe ori înseamnă ceva din afară, tv-ul s-a transformat în monitor imens de la 19 inchi în sus. Şi vorba ta, aşa suntem fericiţi. Alegem să vedem ce vrem, când vrem şi cum. Alegem să urmărim clipurile care ne interesează şi să ne promovăm artiştii preferaţi.

    De exemplu, Grimus şi Byron, 2 formaţii de rock cu un fan-base în continuă creştere suferă şi ele de nepromovare. Nu sunt destul de ok, destul de comerciali sau mai ştiu eu ce, încât să merite să fie pe post sau la tv şi cu toate astea.. concertele lor strâng mulţi oameni de fiecare dată! Când am arătat melodiile astea unor prieteni din diverse ţări europene, au zis că fac mişto de ei şi nu puteau sp creadă că la noi asta înseamnă muzică underground.

    E trist..

    RăspundețiȘtergere
  31. he ! :)

    prima oara: nu iau apararea nimanui, spun doar ce imi vad ochii...
    Spike si Guess Who au facut acele melodii pentru un public restrans, sigurat, inc-o data, SIGURAT, nimeni nu o sa inteleaga acel ritm sau flow de la melodiile "TU" , "Locul Potrivit" sau "Scandal" daca nu te lasi chiar dus de val...
    TU - a aparut pentru ca s-a observat consumul URIAS de droguri din weed shop si a prins (si la mine)...Primele saptamani de la apritie stateam in grup si cantam facand un fel de lupta sa tinem ritmul pe vocea lui Guess Who si Spike
    Locul potrivit - melodie aparuta in legatura cu subiectele politice, exact la inceputul alegerilor...Melodia a prins ! Corect, varsta maxima fiind 25 de ani...
    Scandal - Spike face muzica pentru el, nu se poate explica aparitia decat daca ascultati si vechile albume...

    nu ma dau specialist, eu am explicat doar de ce au acele melodii muulta apreciere...credeti-ma, e adevarat tot ce am zis :)

    RăspundețiȘtergere
  32. doamne,ce mai aflu...habar n-aveam ca BITZA a cantat si in RO-MANIA.si mai zic ca stiu multe lucruri legate de muzica...

    RăspundețiȘtergere
  33. Ai mare dreptate, acest fenomen se intampla cam peste tot in lume....cam nimeni nu se mai uita la TV decat daca sunt transmisiuni in direct care nu se pot vedea atat de repede in alta parte...sau daca nu cumva ai acces la ele si pe internet. Deja se cauta nisha.....cum sa facem relama fara TV, exista deja multe variante, si special pentru a tinge aceasta grupa care nu mai este atrasa de "privitul la televizor".

    RăspundețiȘtergere
  34. Aveti rabdare, televiziunile online au inceput sa apara si sa se ridice. Sa ramana stiu io cine si cu cine mai stiti si voi cu curu in birou si sa-si imagineze ca ei stiu cel mai bine ce vor aia de acasa. Televiziunea cum o stiam pana acum are programe STRICT liniare. Nu sunt interactive decat in imaginatia unora. Iti livreaza liniar pe banda rulanta si cred ca inca mai sunt agenda setter-i. Mai sunt o pewla. Lucrez in TV si ii vad. Deja nu mai creeaza pentru clienti, ci fac ce le place sefilor, patronilor, ce face concurenta samd. Daca Ant.3 face un rahat, RTV face un rahat cu motz. Dupa aia Ant.3 se enerveaza si pune o margica in varfu rahatului, RTV pune un sirag de margele in juru' lui. Da sefii aia self suficient nu se intreaba de ce ratingul se muta pe Youtube. Nu se mai intreaba nimeni daca exista un singur om pe lumea asta care vrea sa vada un rahat, un rahat cu motz, un cacat cu margica, un cacat cu margele sau cu tiara. Pe internet vezi exact ce vrei. Nu ca la TV. Daca nu iti place un subiect, iti bagi pixu' in el, te duci in alta parte, iar ala care administreaza blogu' sau ce dracu e, vede ca pe oameni ii doare in cot de rahat cu motz si nu mai face. Si poti sa vezi imediat. Si inca o chestie. Daca ai o idee de un material audio-video, poti sa il faci asa cum poti tu si sa il pui pe Youtube. Acolo nu e niciun sef care te priveste de sus si iti spune ca nu da banii pe asa ceva. Si nu e nici CNA. Cred ca sunt sute si mii de proiecte care au pierit in biroulrile prostilor. Si pui ceva pe Youtube si faci sute sau poate mii de vizionari in cateva ore/zile/saptamani. Sefii si televiziunile lor sa ramana cu placutza aurie de pe usa si cu secretara cracoasa care te serveste cu cafea o ora cat astepti sa iti raspunda burtosu'. Sa se duca in pizda mamii lor cu Nikita, piticu' erotic, pro Basescu, anti Basescu, stiri alarmiste, rahatu' servit pe tava. Mie mi se pare ca ne cam iau de pristi. Iar in ceea ce priveste publicitatea, cred ca e muult mai eficient un banner pe care il vezi TOT timpul pe un sait decat 3 minute de publicitate pe TV, timp in care te duci la WC. Sper ca are macar un omuletz rabdare sa citeasca ce rahat cu motz si cu margica am mancat io pe doua hectare de blog al lu' SHtanciu. Numai respect. Atat de aici, legatura in studio.

    RăspundețiȘtergere
  35. Salut. Sunt in asentimentul tau total. Si baietii de-aici: http://www.youtube.com/watch?v=TyAIBQS5RfU
    C.I.A. - Pass Media

    RăspundețiȘtergere
  36. deschiderea media fata de artisti este aproape inexistenta, sunt de altfel multi artisti care nu au loc de programele pentru IQ-uri sub medie, bine ca avem internetul!

    RăspundețiȘtergere