vineri, 29 ianuarie 2010

Violarea unei prepoziţii

A devenit atât de uzuală, încât mi-e că într-o zi, deştepţii ăia de la Academie vor schimba regula, acceptând greşeala asta de muncitor necalificat drept "academic acceptată".

Pe mine - vă spun sincer - mă zgârie pe creier. Românii îşi scriu şi vorbesc limba din ce în ce mai prost. Suntem din ce în ce mai agramaţi, mai ignoranţi şi mai aproape de analfabetism decât eram pe vremea răposatului. Răposatul Mihai Viteazu...
Practic,procentajul de mârlani, nesimţiţi, prostovani şi retarzi creşte de la an la an, cratimele sunt din ce în ce mai greu de găsit la locul lor, e tot mai dificil să legi o conversaţie. De exemplu, biata prepoziţie "pe". Aproape a dispărut ! Nu mai ştim s-o punem înaintea lui "care", de câte ori vorbim de lucrurile PE care le-am pomenit. Filmele PE care le-am văzut. Hainele PE care le-am îmbrăcat. Întâlnim greşeala asta din ce în ce mai des, în toate sferele culturale, în toate zonele şi la vorbitori de toate rangurile. Culmea, l-am auzit articulând (din când în când) corect pe Vanghelie, însă l-am auzit greşind pe Constantinescu, fostul preşedinte. Nu că ar fi neapărat un etalon de cultură, dar măcar este un fost preşedinte şi profesor. E adevărat, profesor de geologie şi preşedinte al Romaniei - deci, nimic special...

Acum, să nu-nţelegeţi din asta că-mi dau eu nişte ifose de cult. Pur şi simplu mă enervează într-atât greşeala asta, încat am ajuns s-o corectez cu voce tare de fiecare dată când o aud. Inclusiv la televizor. Nici n-aveţi ideee de câte ori imi iese din gură, apăsat ca o înjurătură de mamă "PE CARE !" Mai nou, adaug şi injuratura în coadă... Face bine la nervi...

Şi totuşi, ce-aveţi cu prepoziţia "pe" ?!!

Profesori, prezentatori TV, reporteri, jurnalişti, politicieni, analişti... Toţi, înghit cratime şi prepoziţia "pe", sta-le-ar în gât ! Poftim, două cratime !
Vouă nu vă lipseşte cuvântul care vi l-am spus acum în propoziţia care o formulez ?!!
Cu cratimele, m-am consolat. Opt din zece români habar n-au unde se pun linuţele alea, şi ce despart ele... Săracii, mulţi nu ştiu nici ce sunt alea cratime, aşa că n-are rost să dezvoltam...
Eu ştiu că reprezentăm o ţară care nu trebuie s-o luăm în serios, pentru că proştii care-i vedem la tot pasul au devenit în timp majoritate. Majoritatea care trebuie s-o suportăm.
Dar măcar să vorbim corect, mai suntem în stare ?! Nici măcar atât ?
Eu am început să mă obişnuiesc cu cele trei straturi de grăsime care se revarsă peste blugii adolescentelor de azi. M-am obişnuit şi să văd că suntem tot mai îngălaţi spre împuţiţi, ignoranţi şi lipsiţi de caracter. Ba chiar m-am consolat că în 20 de ani am reuşit să ne şi urâţim ca dracu ! Pe bune, uitaţi-va cum arătau puştanii acum 15-20 de ani, şi comparaţi cu mutrele de astăzi. Suntem în plin proces de putrefacţie, şi vă jur, nu mă deranjează că ne ducem dracului, dacă luăm cu noi şi prepoziţia aia amărâtă în context...
Care vorbeam de ea...
Share On Facebook !

9 comentarii:

  1. M-a uns pe suflet abordarea ta, drept urmare simt nevoia sa-ti fac o invitatie - ce-ai zice de un blog tematic pentru culturalizarea gramaticala a romanilor? (poate mai invatam si noi una-alta cu ocazia asta.. :) )
    Ah...si ca sa nu-mi dezmint carcoteala si perfectionismul - "sta-le-ar" are doua cratime, nu trei.. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Sta-le-ar, compus din "a sta", lor = "le", si nu mai stiu cum se cheama articolul asta, ar, de la "ar face, ar drege" - "ar sta lor in gat" :)... ia scrie-l cu doua cratime, sa vezi ce-ti iese :D

    RăspundețiȘtergere
  3. aaaa, da:)))...credeam ca vrei sa contesti o cratima de-acolo, abia acum mi-am dat seama ca le-am numarat eu gresit... Am umarat cele trei cuvinte, nu cele doua cratime :))

    RăspundețiȘtergere
  4. ar acela este de la auxiliarul "a avea" care ajuta la formarea conditionalului optativ.cel putin asa sunt eu cultivata:))nu exista articolul "Ar":))

    RăspundețiȘtergere
  5. Stiu ce face, ca de-aia e pusa cratima acolo :)... Cum se cheama, nu mai stiu. I-am zis articol, ca mi-era cel mai la indemana. Ca "este de la auxiliarul "a avea" sunt de acord, dar cum se cheama el, saracu` ?:)... O s-o intreb maine pe mama, ca e profesoara de romana, sau poate imi spui tu azi :)...

    RăspundețiȘtergere
  6. nu cred ca are neaparat o denumire in gramatica academica. e mai degraba de la conjugarea verbului pt pers a 3 sg/pl: el/ea/ei ar manca..dar totusi daca descoperi let me know:):*

    RăspundețiȘtergere
  7. .....se pare ca era rau deloc cand la scoala se facea analiza gramaticala!! :))))

    RăspundețiȘtergere